give me everything

Dålig rubrik? Japp..!
Godmorgon kanske man ska säga också men har tyvärr inte kunnat uppdatera på några dagar och nu blir det snabbt för ska snart iväg till skolan.. Red iaf igår i ösregn! :( Men ville inte att han ska vila varannan dag och ggå varannan dag det blir bara fel. Så vi red nog i någon timme eller så och det slutade med att jag fick skritta av inne i stallet.. Haha!
Och jag fick gå i linne för ridbyxor och allt var genom blött!
Pontus var iaf duktig!
Idag får vi se hur det blir.. Ska iaf ut och skritta honom!
Nu måste jag tyvärr dra mig vidare...
Skriver senare! ;)

ouuppssss....

Hej
Förlåtförlåt och återigen förlåt för att jag inte har uppdaterat.. Har varit fullt upp i skolan så har verkligen inte hunnit.. Ska bli bättre! lovar!!
Som emma sa så tävlade jag igår lc, lb! världens bästa ponny säger jag bara!! Helt sjukt vad fin han var!
I lc så var han super i grunden och vi gick till omhoppning och även där SKIT fin! Men tyvärr hade vi inte riktigt turen med oss då sista bommen föll.. Men hade han inte rivit den hade vi antagligen vunnit eller blivit tvåa! Men aja sånt som händer..
i lb även där fin! Han var kanske lite tveksam på höjden på framhoppningen och jag trodde verkligen att det inte skulle gå! Men det gjorde det! :D Där var några bra maxade hinder, oxrar osv som jag var jätte rädd att han skulle stanna på men guess what? Han hoppade dom perfect!! Alla hinder kändes han super framme till och så. Där var även en kombination med vilket vi inte har hoppat på månader! Så Pontus ville klämma in ett extra galoppsprång men då insåg han att det inte gick och han var ju stark och drog så han stanna på 5b.. Men sjukt fin hoppade resten av banan kanon! Så när vi kom ut från banan slängde jag mig om Pontus hals och bara kramade honom! Har aldrig varit så lycklig i hela mitt liv! Har startat ungefär 3-4 lb i år och stannat ut oss på alla! Men nu kom glädjetårarna! Aldrig har det kännts så bra som det gjorde! Även om vi inte blev placerade kändes det som om vi vunnit allt!! ♥
vet inte om detta är lc eller lb.. Fin är bilden iaf!

förlåt, för att jag inte har varit här in...

foto299 (MMS)

förlåt, för att jag inte har varit här inne sen i torsdags men jag har haft mycket att göra. I fredags var det skola, spelade något som kallades rotfruktbrännboll haha. ;) när jag kom hem blev det att packa väskan till bästis medans mamma mockade alla boxar till mig. Hästarna fick vila. :) Alltså sov jag hos bästis den natten. :) på lördags morgon vaknade jag av att det åskade något otroligt ;o jag trodde först att tävling skulle bli inställd, men det slutade åska och vi begav oss till munka. Där hoppade bästis en LC och en LB med Pontus, i första rev hon sista i omhoppningen men han var skitfin. Och i andra fick hon ett stopp på 5b, men han var med på noterna resten av banan, så hon är nöjd! när jag kom hem från bästis, regnade det så mycket att vi tog in hästarna. Alltså fick dem en vilodag till, skönt :) nu har jag precis kommit hem från fotbollsmatch och 85års kalas, så ska byta om och sticka ut och rida medans mamma mockar till mig :) bjuder på en bild från bästis när jag var där... ;) // emma


I väntans tider....

Ja, som rubik säger går jag i väntans tider...
HAHAHA, och misstolka inte det!! Jag går i väntan på att dem ska tröska vår mark så jag får ännu mer plats att rida på (a)
Iaf,
Dagens ridpass;
Piranda fick ett konditions pass på fältet, vilket hon älskade! Om hon fick bestämma skulle vi bara galopperat fort hela tiden. Hon såg även spöken ligga bland gräset, kan ni tänka er? När gräset blir mörkare eller ljusare kan det var något farligt, så akta er!!
Azze skritta och trava jag bara lite idag pga. det var träning igår.

Imorgon blir det först skola, efter det ska jag kolla bror när han spelar fotboll och sedan hem till bästis och mysa med henne :)

Ha det najs gott folk!

Denna smärtan.....

Denna smärtan som jag känner igen... Den är där nu igen... Ahh, vänta det är bara mina knä. Okej då är allt som vanligt med dom!!

Skolan idag var sjukt rolig! :) förutom ankor som vi var tvungna att gå förbi och att jag blev blöt även om jag inte var med och spelade såpbandy. Haha, det var jätteroligt att kolla på!! HV1 var lätt bäst och coolast :D

Piranda fick ett litet travpass bara, precis så att hon rörde sig efter hårdpasset igår. Hon var jättefin, min prinsessa!! :)
Azze hopptränade jag idag med för Ann. Han var jättefin och allt perfekt, prinsen!! :) Dock fick jag ont i mina knän igen vilket är ett fett -

Imorgon får vi se vad som händer, men på fredag åker jag iaf till bästis och sover där till lördag och följer med henne till Munka :)


bilden är från Ödårka när vi placerade oss på en tredje plats med 4fel i omhoppningen :)




Stallet snart!

Hi!
Som det står där uppe så drar jag mig snart till stallet och klipper Pontus! Får se vad han tycker om det...Nä det brukar inte vara några problem att klippa han! :)

Träningen

Uppdaterade aldrig efter träningen igår men var så sjukt trött!
Pontus var som sagt helt övertaggad och var mer i luften än på marken..
Men fick ordning på honom efter ett tag. :)
Hoppade mycket linjer och bågar osv och det gick super! Slutade med att vi hoppade några hinder på 110 :D
Duktiii ponni!
Så idag får han vila och så MÅSTE jag klippa honom innan lördag för han har redan fett tjock päls!!
Aja ni får ha det så bra för nu måste jag sticka till skolan!



Hjärnan är fullproppad

Som rubriken säger är hjärnan helt fullproppad med nya tider och regler, ny skola, ny information, nya klasskamrater, nya lärare. Men I like it!! Jag skojar inte, har varit där två dagar av tre år och jag trivs redan som fisken i vattnet och som handen i handsken! :)
Imorse blev det inlägget lite kort, men jag fick bråttom iväg.
Idag blev det ett pass på fältet för båda.
Piranda fick springa av sig rejält, och så fin hon var! Så nöjd med henne :)
Azze tog det lungare idag pga. att det är träning imorgon. Så skritt och trav blev det :)

Nu har jag duschat och ska snart bege mig till sängen tror jag, måste samla kraft till imorgon ska spela såpbandy med klassen. :)



Träning!

Hi there! Var först i skolan till halv tre och gjorde läxorna och sånt. Nu är jag med mamma och handlar och sen ikväll är det hoppträning för Eamon! Fast det är ett tag tills den börjar.. Haha! Har en känsla av att Pontus kommer vara hyper på träningen.. Red ju aldrig i förgår och igår så skrittade jag bara på fältet. Aja ni får ha det så bra för nu måste jag hjälpa mamma! ;) /Madde

-

Azze fick vila och Piranda fick en skrittur.


Första skoldagen!

Heeyy,
Har nästan precis kommit hem från stallet och har ridit, mockat och sånt! ;)
Skolan var helt ok idag. Började tio över åtta och slutade runt halv tolv! Grymt!
Hade inga lektioner idag utan vi gick mest runt och träffade alla kompisarna igen!
Aja nu ska jag dra mig vidare!
Byyeee!






Helgens resultat

Hej!
Har inte glömt bloggen, jag har bara varit så sjukt trött och haft så mycket att göra. Tänkte berätta hur helgens tävlingar har varit.

I lödags styrde vi bilen med Azze i transporten till Båstad sju på morgonen, kul haha. Skulle hoppa LD+ och LC, vår andra start tillsammans och vår första LC.
I LD+ var han sjukt fin föllde mig och hade en jätte luftig galopp! Mellan fyran och femman kunde man välja innanför  och utanför ett hinder, jag tog så klart innanför för att spara han till omhoppningen. Azze blev lite framtung och rev femman, men det var helt och hållet mitt fel!
I LC:n var också jättefin, har aldrig känt den känslan jag kände i lördags. Men tyvärr så blev han stark mellan ettan och tvåan så jag kunde inte göra en halv halt, så han rev den.
Dock var jag ändå nöjd med dagen! :)

Igår var det dags för Piranda. Det blev en LC och LB i Ödåkra.
I LC:n hann jag inte gå banan och vi fick lite bråttom, men Piranda var med på noterna och jättefin. Tog dem svängarna jag hade tänkt även om jag inte hade gått banan :) Dubbelnolla, men tyvärr utanför placering.
I LB:n var hon skitfin, fick en jättebra känsla. När jag gick in på banan som nästsista ryttaren var där bara en dubbelnolla, så jag siktade på att komma nolla. Mycket riktigt rider vi igenom målet för grundomgången felfria, så var det bara att sätta omhoppningen också. Det höll! nästan iaf.. Sista bommen föll, men hon var skitfin!! Resultatet räckte till en tredje plats :D
Bilder kommer men jag har inte laddat in bilderna på kamerna och det orkar jag inte nu.


Nu ska jag ner och äta, sedan blir det in till Ängelholm för ny skola, nya lärare och ny klass!


Min tävlingsoutfit!



Har ju glömt att säga att jag har världens bästa mamma som köper ett par vita animo ridbyxor i Dagstorp! :D


Godmorgon!

Gör ett tidsinställt inlägg för nu kommer jag antagligen precis ha vaknat och som vanligt stressad för jag ska kunna hinna fixa allt innan jag ska iväg till bästiis ;)
Och Emma...
Jag menade båstad kom på att det var Båstad ist för Ödåkra! Haha du är så söt ;)

05.50!

Heeyy
Har precis kommit hem från mina kusiner. Skulle ju egentligen ha sovit hos Emma ikväll men det blev ju inte riktigt så för jag, mamma och bror hade varit och handlat och kom hem sent så fick det bli att jag sov hemma och åker till Emma i morgon!
Förövrigt så blev det banan med Pontus ist för fältet för där var väldigt blöt och lerigt! Så mamma kom upp också och fotade! :) Så bilder kommer inom kort för nu ska jag sova ska upp 05:50 somsagt.. ;)
Tror faktiskt inte Emma har sett denna bilden! Haha den är från Åsbo rf när jag var med henne då! ;)

sitter och myser vid tv:en med pappa och b...

foto291 (MMS)

sitter och myser vid tv:en med pappa och bror, kollar ice age 2 måste säga att den är gullig gjord! kanske ska sova snart med tanke på att jag måste gå upp klockan halv sex imorgon (y) vi ska lasta kvart i sju, och försöka köra sju, jippi. Gillar ni min mobilbild förresten? haha.. godnatt & sovgott! // emma


Mitt andra inlägg

haha, har jag så dålig fantasi att jag får ha "mitt andra inlägg" som rubrik, detta är inte bra :(
Igår så blev det relativt lugnt i stallet, mockade alla boxar och föllde sedan med mamma in till stan för att fixa lite saker till hennes jobb. Väl hemma, valde jag att låta Piranda vila då hon varit igång hela veckan och ska tävlas på söndag. Azze fick en skrittrunda och sträcka på benen, pga. att hoppträningen i onsdags blev mer ansträngande än vanligt tack vare allt regn som landade i paddocken.

Dagen som har varit idag, har jag tillbringat ute i stallet. Mockat alla tre boxar, bytat vatten, dammsugit en box, packat inför tävlingen imorgon plus ridit Azze och Piranda. Båda fick en skrittrunda idag också, därför att jag vill att Azze ska ha myycket energi imorgon och Piranda inte ska vara för trött till söndag.

Får se vad kvällen har att erbjuda, Madde kanske kommer hit och sover här ändå eller kommer hon i morgonbitti och följer med till båstad :) ska ha det mysigt iaf, har redan bäddat hennes säng snäll jag är va? haha, nej skoja den har varit uppe sen hon sov här senast vilket var nästan en månad sen!

hörs senare maybe,

trött till tusen..

Hej!
Är sjukt trött idag så funderar på att gå och lägga mig snart, är riktigt trött!
Nu har (äntligen) mammas gäster gått! Puh.. det ända jag har gjort ikväll är att bara kollat tv och spelat på telefonen. Haha vilket liv!
Ni glömmer väl inte att...





Jag kan om jag vill.

Heey.
Hemma från stallet nu, blev en tur ut på fältet med min fina gangsterponny ♥
Det gick riktigt bra idag! Red inte så avancerat utan gjorde några volter i traven, övergångar så jag ska få honom att riktigt lyssna på mig och ta mina hjälper så bra som möjligt! Det var kanske lite segt i början men sen gick det riktigt bra, i traven iaf... I galoppen var han helt galen och ville INTE jobba ett dugg! Så han fick galoppera av sig några varv runt fältet. Han tyckte det var riktigt kul och och det sista varvet drog han på riktigt ordentligt! Haha men det är riktigt kul att bara åka med när han är så på g! och efter det så kunde han jobba! Riktigt fin var han. Så i morgon blir det ett lungt pass på fältet och en riktigt lång runda ut i skogen. :) 

Får ju bara inte glömma att jag ska hem till Emma i morgon! :D 
Ska ju med henne på tävling i Ödåkra tror jag det var. 
 Ska bli riktigt kul att träffa henne igen!
 
En av vår första start! :')




En annan av vår senaste start! ♥


Mitt första inlägg

Hej!
Nu är alltså jag igång igen.. Har haft ett par bloggar men inte haft ork till att fortsätta. Så nu efter ett tag sen frågade Madde mig om jag ville starta en blogg tillsammans med henne, och jag menar om jag glömmer skriva någon dag så kommer det fortfarande hända något här i och med att Madde också har denna blogg.
Tänkte berätta lite om mig själv
Jag heter alltså Emma Andersson (haha, sveriges vanligaste namn? plus att jag är blond och har blågröna ögon, kan man bli mer svensk?) och är född år 1995. Bor med min familj, som består av mamma, pappa och lillebror, på en gård utanför Ängelholm. Vi (egentligen pappa) har byggt ett alldeles nytt stall nio boxar plus en fölbox, tanken är att vi själva ska ha tre boxar och hyra ut resten.
Eftersom jag är 16 i år betyder det att jag ska börja gymnasiet efter sommarlovet. När jag skulle välja var valet lätt att göra, jag ville gå på frisörlinjen (där jag kommer gå, då jag kommit in). Även om det finns hästgymnasium så var jag rädd att jag skulle tröttna på hästar och det vill jag absolut inte göra!
Det var lite om mig, vill ni veta mer får ni fråga :)
Tänkte även berätta lite om djuren som finns på gården.

Bella

Är vår vakthund på gården, hehe :) Hon är född -05. Bella är en väldigt glad och social hund. Vi köpte henne efter att vi fick avliva vår galma labradortik, och vi ville ha en lika lugn och trevlig hund som henne och hittade Bella. Efter ett tag märkte vi att Bella var mer "piggare" än vad Zita (vår gamla) var, och fick då reda på att det finns två olika sorters labradorer. Alltså var Zita en familjelabrador och Bella var en jaktlabrador. Lyckat, eftersom ingen i familjen har något intresse av jakt, men hon är lika glad ändå :)

Zorro, Zita & Zäta

Hade ingen jättebra bild på alla tre så fick bli denna. Detta är alltså våra kattungar som inte är så små längre. Vi fick de av pappas jobbkompis son, som hade kattungar och ville bli av med dem. Jag vet inte säkert vilket datum de är födda, men året är i år.
Zorro - är hanen i "gänget" Han är vit och grå (långhårig), men ett kännetecken är att han har ett vitt och ett grått öra. En katt som älskar att bli klappad och man blir en favorit om han får syn på maten innan dem andra.
Zita - är en hona som inte är rädd av sig. Det är hon som bestämmer och gör alla nya saker först. Hon är den enda i "gänget" som är helgrå och korthårig.
Zäta - är honan i "gänget" som gärna håller sig lite bakom de andra. Hon är liksom Zorro vit och grå (långhårig) dock har hon två vita öron. Hon älskar att ligga på rygg och bli klappad.

Mimmi

Är min första häst!! Jag fick henne när jag var fyra år gammal. Hon är en shettis född -94. Mimmi var busigt när jag fick henne och det kan man ju förstå, jag menar jag hade kanske inte världen längsta ben när jag var fyra och dess mindre så stark och bestämd man måste vara på henne. Men jag hade roligt med henne ändå :) Hon älskar att bli körd!! (bättre än att bli riden tycker hon) Mimmi har fått ett föl, Pärlan, som vi sålt. Just nu går Mimmi som sällskapshäst i hagen till min c-ponny. Min kusin är här och pysslar om och rider henne ibland. :)


Piranda

Piranda är en renrasig New Forest, uppfödd av min egen farfar. Hon är en stor c-ponny (mätt 139.8) och född -02. När vi köpte henne 1 september 2006 hade hon bara haft träns på sig inget annat. Så det var verkligen att bygga upp en häst från början. Vi red in henne och det gick hur bra som helst, hon krånglade inte någonting. Jag kommer ihåg en kommentar jag sa till mamma efter första gången jag satt på henne, "det är ingen annan som har känt hur underbar hennes skritt är" Vi förstod väldigt snabbt att det var hoppning som hon gillade mest och det visade hon också. Jag har startat henne tre gånger i dressyr vilket resulterade i att vi slutade utanför dressyrstaketet då Piranda trodde det var småhinder. I hoppning har jag startat henne upp till LB lokalt. Och hoppas att på att starta en LB regionalt och kanske en LA. :)

Azzard

Azzard, eller Azze som han kallas, lånar jag av en tjej. Han är en d-ponny (mätt 144cm) och är född -01. Azze är inte tävlad så mycket pga. att ägaren inte hade något intresse av det utan hellre träna (inget fel med det). Då jag haft honom snart i ett halv år (på lördag) har vi hunnit med mycket tillsammans. Min egen tanke är att jag ska tävla honom tills det året jag är arton, men vi får se hur det blir. Än så länge har jag tävlat honom en gång, LD och LD+. Där jag var felfri i LD:n och ett ner LD+. Han är väldigt speciell när det gäller hoppningen men vi lär oss tilllsammans. :)


blev kanske ett litet för långt inlägg, menmen.. nu ska jag ut till stallet och mocka plus ta hand om alla hästar, får se om jag loggar in ikväll också :)


Mitt första inlägg.

Hej!
Välkommen till min och Emmas blogg! :D
Jag heter Madeleine Nilsson och har en c ponny som heter Pontus. Pontus är en valack född 1990. Jag har haft Pontus sen 2008 och vi har tävlat upp till regional lb. Jag är en tjej på 14 år och har alltid haft häst i huvudet. :)
Detta var iaf en snabb presentation om mig och Pontus :D
Mer kommer lite senare ;)
Sticker snart till stallet och rider!

Pontus♥

Välkommen till vår nya blogg!

Emma & Madde!